Sök:

Sökresultat:

32 Uppsatser om Uppkopplade dörrlćs - Sida 1 av 3

SÀkerhetsutvÀrdering av smarta dörrlÄs utifrÄn ett kommunikationsperspektiv

Intresset för smarta hem ökar kraftigt. Efterhand som smarta hem-konceptet utvecklats och trÄdlös kommunikation blivit normen har komplexiteten hos systemen ökat och nya sÀkerhets- och integritetsproblem uppdagats. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om nÄgon information kan utvinnas ur kommunikationen hos ett smart dörrlÄs som finns ute pÄ marknaden i dagslÀget. Detta har undersökts i form av experiment genom avlyssning av dörrlÄsets kommunikation följt av automatiserad och manuell analys av den insamlade datan. Resultatet av studien visar att avlyssning kan anvÀndas för att kategorisera kommunikationen och kartlÀgga interaktionen med det uppkopplade dörrlÄset..

Öka försĂ€ljningen av ekologiskt kött! : En studie om konsumenternas instĂ€llning till ekologiskt kött

Den rÄdande trenden Àr att vi blir alltmer uppkopplade mot Internet och sociala medier. Vi kommunicerar med varandra snabbare och flitigare. Via sociala medier kan företag nÄ en allt större publik. FrÀmjar sociala medier relationen mellan företag och kund eller gör de mer skada Àn nytta?.

Sociala medier : Ett relationsbyggande verktyg?

Den rÄdande trenden Àr att vi blir alltmer uppkopplade mot Internet och sociala medier. Vi kommunicerar med varandra snabbare och flitigare. Via sociala medier kan företag nÄ en allt större publik. FrÀmjar sociala medier relationen mellan företag och kund eller gör de mer skada Àn nytta?.

Generation Z : Den sökande generationen / Generation@ / Netgeneration

Andledningen till att vi valt att undersöka Generation Z Àr för att vi som blivande studie- och yrkesvÀgledare kommer arbeta med dessa ungdomar. Generation Z Àr fortfarande unga men det hindrar dem inte frÄn att vara uppkopplade pÄ olika sociala medier. Aldrig tidigare har en generation haft sÄ enkelt att hitta vad de söker efter. Den hÀr generationen ligger i vÄrt intresse eftersom vi som framtida studie- och yrkesvÀgledare ska mer försöka knyta ihop sÀcken med all information som ges..

DSP-baserat instrument för fjÀrrmÀtning av larmnÀt

FÀlt Elektronik AB i Kalix utvecklar och tillverkar bland annat larmsÀndare för fast uppkopplade larmnÀt. Fast uppkopplade larmnÀt anvÀnds för att Ästadkomma övervakad och sÀker överföring av larm och annan information mellan tekniska system för skydd och sÀkerhet. Larmöverföringen Àr stÀndigt övervakad frÄn larmanlÀggningen Ànda fram till larmcentralen. Ett problem som idag finns i larmnÀt Àr att om man tappar kontakten med en larmsÀndare sÄ vet man bara att man tappat kontakten, men inte varför. DÀrför vill man nu utveckla ett instrument som kan mÀta och kontrollera vad som orsakar att uppkopplingen bryts t.ex.

Routing Interior

NÀr datatrafik fÀrdas genom ett nÀtverk sÄ passerar det routrar och switcharsamtidigt som dessa enheter visar Ät vilket hÄll paketet ska skickas. Detta kallas förrouting. För att paketen ska hitta rÀtt vÀg sÄ anvÀnder man sig av routingprotokoll,som vÀgleder trafiken dit de ska, och olika protokoll har olika fördelar samtidigtsom de anvÀnds vid olika tillfÀllen. MÄlet var att skapa ett stort enhetligt nÀtverksom tÄl höga belastningar, har en hög uppkopplingsprocent samtidigt som det skavara lÀtt att expandera i framtiden. Det största problemet var hur trafiken fÀrdasmellan varje kontor, men problem som hur anvÀndarna ska vara uppkopplade tillInternet tas upp i rapporten.

Den uppkopplade enkÀtundersökningen : En studie av informationsvisualiseringen i Mentimeter

A new phenomenon on the Internet is the online audience response. Mentimeter is a web-based tool where you can create online polls. The users can then cast a vote and the result is shown in real time. We want to test the information visualization in Mentimeter and we base our hypothesis, that a better graph design is possible, on the work of Edward Tufte and Stephen Few. Edward Tufte is an emeritus at Yale University, where he held courses in statistical evidence and information design and has created theories about how visual information should be designed.

Realtidskommunikation: En jÀmförelse mellan Ajax och Websockets : En jÀmförelse av olika kommunikationsscenarier mellan server och klient med Ajax och Websockets

I arbetet jÀmförs kommunikation i Ajax med kommunikation i Websockets som Àr en Àldre respektive nyare teknik som anvÀnds vid realtidsbaserade applikationer. TvÄ applikationer skapas som anvÀnds för att mÀta bandbreddskonsumtion samt nÀtverksfördröjning beroende pÄ parametrarna datastorlek och uppdateringsfrekvens, som i kombination förvÀntas pÄverka mÀtresultaten. Syftet Àr att hitta samband mellan parametrarna för att visa vid vilka typer av applikationer Websocket lönar sig bÀst och dÀrmed ge understöd för beslut om migration frÄn den gamla tekniken Ajax till den nyare tekniken Websockets.Resultatet av arbetet visar att kommunikation med lÄg datastorlek per anrop leder till störst vinst med Websockets samt att Websockets oavsett datastorlek eller uppdateringsfrekvens Àr betydligt bÀttre Àn Ajax. För framtida arbete förvÀntas frÀmst undersöka hur Àven antalet samtida uppkopplade anvÀndare kan pÄverka resultatet..

Forensisk  analys av smartphones : - fokus pÄ sociala medier

I dagens samhÀlle Àr trenden att fler och fler mÀnniskor införskaffar smartphones för att nÀr som helst kunna vara uppkopplade mot internet. Detta gör att informationen en smartphone hanterar och sparar Àr viktigare och mer intressant för bÄda sidorna av lagen. Med denna ökning av smartphones har anvÀndandet av applikationer till sociala medier sÄ som facebook ökat.I denna rapport utreds det vad en facebookapplikation lagrar för typ av information efter den har anvÀnts och hur pass noga det gÄr att kartlÀgga vart applikationen har anvÀnds. För att kunna göra detta krÀvs först en utredning pÄ vilka sÀtt de gÄr att hÀmta ut information ifrÄn en smartphone. I denna rapport har det alltsÄ utretts huruvida de gÄr att utvinna samma information med hjÀlp av flera metoder och om de gÄr att uppnÄ samma resultat med hjÀlp av en utvinning med de olika metoderna.

Dynamisk selektivitet i Kankbergsgruvan

Underjordsgruvor Àr i konstant utbyggnad nerÄt i berget pÄ jakt efter mineraler. Detta medför andra utmaningar gÀllande elektrifieringen Àn vad som finns vid en installation ovan jord dÀr den Àr mer permanent. Att bibehÄlla en god selektivitet i en underjordsgruva Àr en sÄdan utmaning. KabellÀngder förÀndras och delar i anlÀggningen tillkommer eller tas bort.I en del av ABB:s vision om ?Smart Mine Power? har New Boliden AB visat sitt intresse av att modernisera elektrifieringen i Kankbergsgruvan och undersöka ifall det Àr möjligt att införa en dynamisk selektivitet.

En lÄgeffektsmodul för markfuktsmÀtning med fokus pÄ ZigBee

Denna rapport presenterar ett examensarbete som gÄtt ut pÄ att bygga en prototyp av ett trÄdlöst sensornÀtverk vars funktion Àr att mÀta fuktighet och lagra vÀrdena pÄ ett minneskort. Detta utförs för att man förhoppningsvis kan bli varnad för en eventuellt inkommande torka. Prototypen som utvecklats bestÄr av en huvudenhet och en sensorenhet. Det Àr möjligt att koppla upp flera sensorenheter till detta system och slutligen kommer det vara flertalet sensorenheter uppkopplade mot varje huvudenhet. KommunikationssÀttet som anvÀnds för kontakt med omvÀrlden Àr Bluetooth och det förutsÀtter att en person har möjligheten att Äka till alla stationer och samla upp den data som lagrats.

StÀndigt online : TillgÀnglighet via Internet och mobiltelefon - behov, beroende och besatthet

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur mÀnniskor upplever att stÀndigt vara tillgÀnglig med sin mobiltelefon och/eller Internet. En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer har anvÀnts, dÀr tolv personer, sex gymnasieungdomar och sex vuxna personer, har intervjuats. HÀlften av de intervjuade bor i södra Sverige, hÀlften i norra. För analysen har McQuails grupperingar inom Uses and gratifications-teorin anvÀnts, liksom cultural studies teorier. Resultatet visar att de intervjuade ser det bÄde som en möjlighet och ett krav att vara tillgÀngliga och uppkopplade, att Internet och mobiltelefon verkar bidra till att arbete/skola och fritid flyter ihop samt att de Àldre intervjuade i nÄgot högre grad Àn de yngre upplever negativa aspekter av att vara stÀndigt tillgÀnglig.

Informerar bredbandsleverantörer sina kunder om det ökade behovet av sÀkerhet?

ProblemomrÄde: Fler och fler privatpersoner kopplar upp sig mot Internet via bredband. En anledning till detta Àr att fastighetsbolagen allt oftare erbjuder sina hyresgÀster fast uppkoppling. Vad hyresgÀsterna kanske inte tÀnker pÄ nÀr de Àr uppkopplade flera timmar i strÀck, Àr att det Àr lÀttare för nÄgon utomstÄende att göra intrÄng i deras datorer. FrÄgestÀllning: 1. Informerar bredbandsleverantörer sina kunder om risker för intrÄng? 2.

Informerar bredbandsleverantörer sina kunder om det ökade behovet av sÀkerhet?

ProblemomrÄde: Fler och fler privatpersoner kopplar upp sig mot Internet via bredband. En anledning till detta Àr att fastighetsbolagen allt oftare erbjuder sina hyresgÀster fast uppkoppling. Vad hyresgÀsterna kanske inte tÀnker pÄ nÀr de Àr uppkopplade flera timmar i strÀck, Àr att det Àr lÀttare för nÄgon utomstÄende att göra intrÄng i deras datorer. FrÄgestÀllning: 1. Informerar bredbandsleverantörer sina kunder om risker för intrÄng? 2.

Upplevelsemarknadsföring enligt Generation Y: En fallstudie med undersökning om mÄlgruppens erfarenheter kring upplevelsemarknadsföring

DÄ samhÀllet har utvecklats frÄn att ha gÄtt frÄn informationssamhÀlle till ett upplevelsesamhÀlle stÀlls det högre krav pÄ att företag och organisationer ska se individen och dess behov av meningsskapande. Upplevelser anvÀnds inte bara för att sÀlja produkter och tjÀnster, utan Àven i marknadsföringen av dem. Marknadsföringsbranschen Àr ocksÄ i stÀndig utveckling för att hitta nya kreativa vÀgar och lösningar att nÄ ut till sina konsumenter. I dag Àr mÀnniskor konstant uppkopplade pÄ nÀtet via sina smarta mobiler och surfplattor. Ungdomar i denna fallstudie, Àven kallade generation Y, har visat sig ha en stor pÄverkan pÄ utvecklingen av internetbaserade tjÀnster och produkter.

1 NĂ€sta sida ->